Kontrola drogowa  ITD zespołu pojazdów

W dniu 01 września 2023 r. na drodze krajowej nr 15H (obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego) inspektorzy z oddziału terenowego skontrolowali zespół pojazdów należący do polskiego przewoźnika. Podczas wstępnej kontroli stanu technicznego naczepy ciężarowej inspektor stwierdził usterkę zakwalifikowaną jako usterka niebezpieczna tj. pęknięcie tarczy hamulcowej na pierwszej osi po stronie prawej. Użytkowanie tarczy w takim złym stanie zagrażało bezpieczeństwu w ruchu drogowym - mogła rozpaść się w trakcie jazdy i zablokować koło. W związku z usterką inspektor zatrzymał dowód rejestracyjny naczepy, jednocześnie zakazując dalszej jazdy z miejsca kontroli. Kierowca został ukarany mandatem karnym natomiast wobec przewoźnika oraz zarządzającego zostanie wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone karą pieniężną.

Uszkodzony w wyniku zdarzenia samochód ciężarowy

Do dwóch groźnie wyglądających wypadków w regionie doszło we wtorek 29.08.2023 r. Po godzinie 6.30 (29.08) na drodze krajowej nr 65 w miejscowości Ślepie w powiecie oleckim doszło do zderzenia dwóch pojazdów ciężarowych. Zdarzenie miało miejsce w trakcie wymijania się pojazdów na łuku drogi. W wyniku zdarzenia kierowcę jednego z pojazdów ciężarowych strażacy musieli wydobyć z użyciem sprzętu hydraulicznego, kierowcy drugiego pojazdu nic się nie stało. Droga była zablokowana przez kilka godzin

Do drugiego wypadku doszło na drodze krajowej 58 w miejscowości Ruciane Nida. Tam w tylną część przyczepy kłonicowej uderzył pojazd osobowy, który następnie wjechał do rowu. W trakcie trwania akcji ratowniczej w stojący na pasie ruchu pojazd ciężarowy uczestniczący w wypadku uderzyła karetka pogotowia jadąca do tego zdarzenia.

Na miejscu obu zdarzeń pracowali inspektorzy z ełckiego oddziału WITD Olsztyn zabezpieczyli dane cyfrowe z urządzeń rejestrujących. Dane te mogą posłużyć do wyjaśnienia przyczyn i okoliczności zdarzeń.

Kontrola drogowa  ITD zespołu pojazdów

W dniu 29.08.2023 r na drodze krajowej 15H (obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego) inspektorzy z Oddziału Terenowego z Iławy zatrzymali do kontroli zespół pojazdów wykonujący międzynarodowy transport drogowy rzeczy - przejazd z rozładunku, należący do serbskiego przewoźnika. W trakcie kontroli stanu technicznego pojazdów inspektorzy ujawnili usterkę niebezpieczną w przyczepie oraz poważną w samochodzie ciężarowym. Opona w przyczepie po prawej stronie na pierwszej osi miała znacznie zużyty bieżnik do tego stopnia, że widoczny był już stalowy kord. Opona w takim stanie mogła w każdej chwili „wystrzelić” podczas jazdy i doprowadzić do wypadku drogowego. Natomiast w samochodzie ciężarowym układ pneumatyczny był nieszczelny. Z powodu stwierdzonych nieprawidłowości inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne obu pojazdów oraz wydali zakaz dalszej jazdy z miejsca kontroli. Kierowcę ukarano mandatem karnym a wobec przewoźnika drogowego wszczęto postępowania wyjaśniające. Przedsiębiorcy grozi kara pieniężna w wysokości 2000 złotych, którą zabezpieczono w formie kaucji.

Kontrola drogowa ITD zespołu pojazdów.

Pojazd przewożący złom stalowy w dwóch kontenerach ważył 77,8 tony zamiast dopuszczalnych 40 oraz miał przekroczone dozwolone naciski niemal wszystkich osi. Na dodatek, ciężarówka, składała się z trzech pojazdów. Nienormatywny transport wstrzymali tymczasowo inspektorzy warmińsko-mazurskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Wobec przewoźnika zostaną wszczęte postępowania administracyjne. Konsekwencje poniesie także załadowca.

W czwartek (20 lipca) na MOP Lutek przy drodze krajowej nr S7 (powiat olsztyński) patrol ITD z WITD w Olsztynie Oddział w Iławie przeprowadził kontrolę ośmioosiowego zestawu pojazdów przewożącego dwa kontenery z ładunkiem złomu stalowego. Zespół pojazdów wraz z ładunkiem ważył prawie 78 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Tak duża masa przewożonego ładunku spowodowała również przekroczenia przepisowych nacisków niemal wszystkich osi zestawu. W trakcie zatrzymania do kontroli gabaryt poruszał się po drodze bez pilota. Tymczasem, zgodnie z przepisami prawa, całą jego trasę przejazdu powinien zabezpieczać przynajmniej jeden pojazd pilotujący. Kierujący nienormatywnym zestawem nie okazał wymaganego zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego. W tym przypadku powinien mieć zezwolenie kat. V. Jednak w przypadku ładunku podzielnego i tak nie uzyskałby takiego dokumentu. Kierowcy zakazano dalszej jazdy. Mógł odjechać z miejsca kontroli tylko z jedną częścią naczepy, czyli po doprowadzeniu ciężarówki do normatywności.